Zijn Nederlanders te behoudend bij de inrichting van hun badkamer?

Die vraag lijkt in eerste instantie moeilijk te beantwoorden. Onlangs las ik echter in een 

vaktijdschrift een consumenten onderzoek dat ging over de inrichting van de badkamer.

Daaruit bleek onder andere het volgende: 


Ruim 80% van de ondervraagden kiest een witte wandtegel, antraciet vloertegel een

hoogglans wit meubel en een regendouche, wanneer ze een nieuwe badkamer zouden

gaan aanschaffen. Als belangrijkste reden voor de kleur wit en antraciet wordt aangegeven

dat deze kleuren neutraal zijn.

Men geeft aan met accessoires en handdoeken de sfeer wel te kunnen aanpassen.

Daarnaast geeft een grote groep aan te kiezen voor “veilige” kleur- en materiaal-

combinaties, omdat ze denken dat in de toekomst het huis daardoor beter verkoopbaar is.

Tevens durft een grote groep consumenten geen andere keuzes te maken, 

bang dat het verkeerd uitpakt of dat men over een aantal jaren uitgekeken is op de 

destijds gemaakte keuzes.

 

Als ik goed nadenk over deze uitkomsten van het onderzoek, ontstaan er bij mij een aantal

vragen. Vragen waar ik, vanuit mijn visie en ervaringen, ook een antwoord op probeer

te geven in dit artikel. 

DSC_0037

 

Als mensen bang zijn om keuzes te maken krijgen ze dan wel het juiste advies?

 

Wanneer ik een opdracht krijg voor het ontwerpen van een badkamer dan verdiep ik

mij in de klant en probeer zoveel mogelijk informatie van ze te krijgen. Zo kan ik

mij een goed beeld vormen van hun stijl, wensen en beschikbaar budget. 

Ik bezoek de klant altijd thuis. Daar krijg je het meeste gevoel bij de personen en hun

leefstijl. Daarmee kan ik een plan maken dat uniek en doordacht is. Door het plan

vervolgens op de juiste manier te presenteren kiest mijn opdrachtgever in bijna 90%

van de gevallen voor dit ontwerp. En mijn ontwerpen zijn heel divers van kleuren, 

materialen, opstelling en verlichting.

Dus waarom kiest 80% van de ondervraagden dan voor witte wandtegels en

antracietkleurige vloertegels? 

Hier ligt naar mijn mening een grote kans voor veel badkamerverkopers. 

Zeker in de rustiger tijden kun je jezelf onderscheiden door tijd en aandacht aan de

klant te geven, waardoor je belangrijke informatie krijgt en de klant het gevoel geeft

dat je ze echt helpt. 

 

De sanitairmarkt is volledig verandert in de laatste 10 jaren. Internetverkoop is niet

meer weg te denken, wat veel sanitairwinkels als een bedreiging zien. Maar internet 

wordt door de consument ook volop gebruikt voor oriëntatie en als inspiratiebron.

Dat is juist een kans. Op het internet zijn volop foto’s van prachtige badkamers te vinden. 

Badkamers die veel mensen bestempelen als droombadkamer. Wanneer je jouw

klanten het gevoel geeft dat je een unieke droombadkamer voor ze hebt ontworpen 

vergroot je de verkoopkansen enorm. In de schetsontwerpfase, waarbij de klant aan tafel

zit, kun je het verschil al gaan maken door een aantal simpele punten toe te passen. 

In mijn trainingen besteed ik daar specifiek aandacht aan. 

Door foto’s te maken van al je verkochte badkamers en deze op de juiste manier te

gebruiken in je media uitingen kun je jezelf als bedrijf duidelijk profileren. Je laat zien

dat je bijzondere badkamers maakt en voordat je het weet komt de klant in je winkel

met foto’s van het internet met daarop jouw badkamers.

Social media is daar een perfecte tool voor. In een later artikel zal ik daar meer over schrijven. 

 

De tweede vraag die bij mij opkomt is de volgende:

 

Als je als consument gaat investeren in een badkamer waar je nog jaren plezier

aan kunt beleven, waarom kies je dan niet voor materialen en kleuren die persoonlijk

zijn, passen bij je stijl, bij je woning en die je een fijn gevoel geven? 

 

In plaats daarvan is wit en antraciet een keuze die zogenaamd veilig is en waardoor

je huis ooit wellicht makkelijker verkoopbaar zou zijn; Aldus de uitkomst van het 

onderzoek. Als je op Funda kijkt, staan er momenteel heel veel huizen al een heel

lange tijd te koop. Veel daarvan met een wit/ antraciete badkamer….!

Daar hoef je de keuze dus zeker niet meer voor te maken.

De badkamer is echter juist bij uitstek een ruimte waarin je prachtige materialen

en kleuren kunt samenbrengen. Het is een ruimte waar je je geest elke dag

even het vakantiegevoel kunt geven. Een ruimte waar alle zintuigen worden 

geprikkeld. Het gevoel van een luxe hotel of van een safarilodge. 

 

Ook hier is weer een belangrijke kans voor de verkoper.

Het ontwerpen van een bijzondere badkamer vergt wat meer tijd en aandacht,

maar uiteindelijk zal een consument jaren later nog elke dag

blij zijn met de keuze en het unieke ontwerp dat jij, als specialist, hebt aangeleverd.

Je hebt meerwaarde geboden. 

Dat zal zich in de loop van de tijd gaan vertalen naar een eigen identiteit van je

bedrijf en al snel naar meer omzet en klanten.

En niet te vergeten meer plezier aan je werk. Want wat is er nou leuker dan elke keer 

iets nieuws en unieks te mogen ontwerpen?

 

De inrichting van de toonzaal speelt daarbij tevens een belangrijke rol. 

Naar mijn mening zullen de showrooms meer en meer een belevingscentrum

gaan worden waar de consument sfeer gaat proeven, inspiratie krijgt en zintuigelijk 

wordt geprikkeld.

Badkamers en wellnessruimtes die tot in detail zijn ingericht en ontworpen. 

Met unieke texturen die aangeraakt willen worden met verlichting

afgestemd op sfeer, gevoel en moment van de dag. Zachte rustgevende loungemuziek

op de achtergrond en een frisse eucalyptusgeur in de wellness afdeling.

Ik noem het een levensgroot moodboard. 

Dan kun je het verschil maken ten opzichte van de internetverkopers en de winkels 

waar je als consument mag gaan kiezen uit lange rijen toiletpotten en badmeubels. 

De komende jaren zal de sanitairmarkt eerst langzaam maar uiteindelijk weer gestaag

gaan goeien. Daar kun je als verkoper of detailist nu al op inspelen.

Zelfs zonder of met weinig kapitaal. Hoe? Volg trainingen en cursussen, verdiep je in 

producten en materialen en vergroot je kennis. Zorg dat je er klaar voor bent!

Conclusie: De Nederlander is over het algemeen vrij behoudend bij de inrichting van

hun nieuwe badkamer. Dit komt naar mijn mening grotendeels voort uit een stuk angst.

Angst om foute keuzes te maken, angst om het huis onverkoopbaar te maken,

angst om iets te kiezen waar ze snel op uigekeken raken.

Jammer en onnodig, want er zijn zoveel specialisten die prima weten hoe je een geweldige badkamer

kunt ontwerpen en bouwen.

 

Mijn visie is gevormd uit ervaringen die ik de afgelopen zeven jaar heb opgedaan

als interieur- en productdesigner. Maar ook uit de tien jaren daarvoor, waarin ik 

succesvol als verkoper en leidingevende in de keuken- en sanitarbranche werkzaam

ben geweest. Ik deel mijn kennis graag. Denk jij er ook zo over of zie je het anders?

Ik ben benieuwd naar jou mening en ervaringen.

 

Ron Stappenbelt

Interieuronwerper/ Spa en Wellness Designer/ Trainer